Udvikling af mikrovejledningsforløb

Kort om projektet

Mål for projektet, er at udvikle en vejledningspraksis baseret på mikrovejledningsformater. Ideelt set ønsker vi at understøtte og udvikle på en refleksiv praksis hos alle medarbejdere. Den enkelte fagprofessionelle medarbejder skal herigennem blive bedre til at kunne justere sin undervisning, så den både tager højde for de ressourcer, hun har til rådighed og samtidig har progressionen hos de enkelte elever i fokus.

Mikrovejledningen matcher således et ændret behov for vejledning i en tid, hvor tid til vejledning i øvrigt er under pres. Vi har ladet os inspirere af det skotske udviklings- og forskningsprojekt Mentoring matters, hvor der er udviklet forskellige vejledningsformater baseret på observationer og kort feedback, -up and - forward til den vejledte.

Kommunen har et skærpet fokus på en sammenhængende og mere varieret skoledag, og det er vigtigt at medarbejderne har mulighed for at afprøve forløb, der indeholder denne variation i form af innovative og projektorienterede tilgange. Mikrovejledningen skal være med til at fremme og fastholde fokus på disse tilgange.
Udviklingsforløbet bygges op over en opstartsdag efterfulgt af 5 udviklingseftermiddage. 2 plc-medarbejdere fra hver skole skal deltage i projektet med henblik på at konkretisere formater, afprøve disse. PLC medarbejderne skal fungere som forandringspiloter i efterfølgende implementeringsforløb. Indhold for vejledning vil være: Klasserumsledelse i en digital tidsalder, innovative læreprocesser og produktion af multimodale tekster.

Begrundelse for tilsagn

Med forbehold for Aktstykket om udlodningsmidler til kulturelle formåls endelige vedtagelse (forventet i maj måned 2018) får Favrskov Kommune tilskud på 236.000,00 kr. til Udvikling af mikrovejledningsforløb.
Samlet bevilling: 236.000 kr.
Afsluttet:
til

Kontakt

John Klesner
jk [at] favrskov.dk