Interaktive fortællinger

Kort om projektet

Børn bevæger sig mere på digitale platforme. Der findes flere projekter, der fokuserer på digital læsning, men at have forståelsen for teksten og opbygningen på digitale platforme er en vigtig forudsætning for læsekompetencerne, ligesom skolen i sine læringsmål sætter fokus på tekststrukturer og det at kunne fremstille egen tekst. Hvis børn skal gøre sig gældende i nye formidlingsuniverser som computerspil, er det vigtigt at de behersker et non-lineært fortælleapparat, som det man opnår ved selv at kunne sammensætte et interaktivt narrativ

Projektet vil gennem programmet Twine – gratis, browserbaseret program til programmering af interaktive historier – udvikle online e-lærings-forløb for 6. klasser, hvor eleverne skaber deres egne interaktive historier. Forløbene faciliteres af bibliotekarer og lærere, sådan at lærerne i en session fokuserer på opbygning af historie, tekststrukturer og valg af tema for historierne (interaktivt storyboard), og bibliotekarerne i en anden session har fokus på skrivning af historierne i Twine. Historierne præsenteres på klassen og evt. for forældrene.

Til projektet knyttes en forfatter, Nick Clausen, der dels laver video-oplæg med skrive-tips til interaktive historier samt to interaktive historier i forskellige genrer, som inspiration i til egne interaktive fortællinger. Der testes på 2 klasser i Silkeborg og 2 klasser i Aalborg. E-læringsforløbet kan bruges af alle biblioteker og skoler i hele landet og tilbydes i ”Åben skole”.

Samarbejdspartnere

Silkeborg Bibliotekerne